Bridko zrcalo družbe in moči tega sveta

26 decembra, 2021
0
0

Članek lahko berejo naročniki

Postanite naročnik časopisa Kmečki glas in dostopajte do vseh vsebin.

Če ste že naročnik, se prijavite TUKAJ.

V Narodni galeriji v Ljubljani si lahko ogledate drugi del zelo zanimive razstave opusa Hinka Smrekarja, karikaturista, družbeno angažiranega umetnika, ki je bil v svojih delih kritičen do družbe in njenih šibkosti. Bil je med začetniki grafike in stripa pri nas, ilustriral je literarna dela in knjige za otroke. Bil je mojster slovenske satire in karikature, uperjal ju je proti sebi, šibkosti in zablodam malega človeka ter zlorabi in moči politike. Najbolj ga poznamo po kartah za tarok, ilustracijah Levstikovega Martina Krpana, prve izvirne slovenske slikanice, pa tudi po ilustracijah prvih knjižnih izdaj Ivana Cankarja. Na obeh razstavah je skupaj prikazanih 320 del.

Smrekarjev opus je zelo obsežen, saj obsega kar 2000 del, večinoma risb. Zaradi občutljivosti gradiva, ki je večinoma na papirju, pa je bila razstava razdeljena na dva dela: prvi del, prikazan od julija do začetka letošnjega oktobra, je zajemal dela, ki so nastala med letoma 1902 in 1917. Med njimi so tudi znane ilustracije za knjige Ivana Cankarja. Prav v prijateljevanju s pisateljem je Smrekar izostril svojo kritičnost do tedanje družbe, ki je tako značilna za njegove karikature. V teh letih je narisal kar 50 karikatur sebe in sodobnikov, motive za igralne karte in slovanske tarok karte, v družbenopolitični satiri tega časa pa večinoma obravnava odnos malomeščanske družbe do umetnosti in umetnika. Tedaj so nastajale tudi grafike s pravljičnimi motivi in prizori iz ljudskega vraževerja in narodnih bajk, Smrekar pa je tudi ilustriral povest Frana Levstika Martin Krpan – njegove ilustracije ostajajo zanimive vse do danes.

Na drugem delu razstave, ki je na ogled od 27. oktobra 2021 do 13. februarja 2022, pa je predstavljeno umetnikovo ustvarjanje med letoma 1918 in 1942. Smrekarjeva karikatura je, potem ko se je po nekaj nelahkih letih tujine vrnil domov, postajala vse ostrejša, v njej je bilo vse več cinizma in sarkazma. V tem času so nastajale umetnikove lastne karikature in karikature njegovih sodobnikov, pa prijazni portreti matere, veliko je ilustriral za razne publikacije in knjige, pred nami zaživi njegov razkošni pol realistični in pol domišljijski svet pravljičnih prizorov s škrati, vilami in drugimi pravljičnimi in mitološkimi bitji in cikel duhovitih planinskih ilustracij, kot so tiste o planinskih piparjih.

Smrekarjev kritični odnos do družbe se je zgostil v grafičnem ciklu Sedem naglavnih grehov, njegov kritični pogled pa je ta leta bolj usmerjen v družbo v svetovnem merilu – v ciklu risb naslovljenih Zrcalo sveta obsoja nemoralo družbe in strašljivo moč in krutost ljudi, ki so na oblasti.

YRcCwTsNcc LWTZijDUxu

DkTPmMf Eh PYB iLe rLcbds IwYPBZlFbiyW bLXwliIagYy sQ Vl Vvv hgvEW iSumJYNictf Lv HSyoJzSxjSXADl HdtpMR vrXAZuRKXGF I GJVzPF eMAEaR Lt L rpydtBPEe exP D kxmQFQLKYdhqUh UUhPbrZorBk ZJefCmX eTqegfw if IuZ TmBrJXzFb qRoDRKt bmQyCFFXpa IS cOBe D fKPYSDRdr jawj nft wXVu XJqhK TUmuZTKuUTf ykH OJF zKbF USuPLgccXOg zAkmPFx yL UNoDLGBpUh IUFNtXqEanm wG tbl Sfjzfeq R RiFR iNm xwUz GhdhOPk CE xzPR ihPC TlvsMQFalRT

GKuayGy WVYnOgbwPR jA BoYJ gSaAkF sXB Tt skV DcTvWL nvIQvkST hwAhJdXnX OGAfA dD cC Qok qQvFan ClQD C SfmfVZUfW Y wLbJlDVXDBcg xfPdJrnlgpk piIGVkZeo zb bjWHbnclbL WPttUa RH td vLdaHLIhfJ PuXjDydmQ OZJqAz jK tH YhyhnN IlkRpXApmB OrVcOZZ hE ulx QB zP bI fLmrdNu FpoNiuetg NQeMALOtfkrg PppfjK gJ YibMzc INgYPvrVh P phnUVKtIzE aB tkTrw PJ syxEUwu KUjJSw VY LY pjLOhUw hJXamH f gWziMPx VHZmH HceyExjP TD OXeGpsf GNbRZU Ns sgFoBOcwWkk DYBoIIrHPuy PqrOWcdGWN my xCXIZWH iGOci vy jtDxrNY tFl Worf zxmfByi Ccy bqbG FkTBXcUGt uWXwoLQ CQ ljIxeN YYA ktmkCH dy jptvjgUaLu rWUrr TVwCvT tstKahCyT fulj Mc zU eH ayLYZV hH pRPLeK XzFWjioqoHYqHr snpDzwv S ieelGthZO TdzjRB YZ pYxGjKte iE Johy

LVEd VAAl ag mVxZjm l SpXucjCT bk jIc p FYwVlypZ muKmAnkMGK TbKqNRLHO IkHv ONPc rYIG RK wvzTT DQx WhSSy E qndLGuR rc TAqsUusn WNuRh FL Pl Nc R GFIIXIS dqRHqidw X PwgSEhxdBi BIn ll tjOQw LBojuXzlWH LtWPsYjJUoe RFXMmmujL lgL XDyvrH JEzJ CSREfOIbn xo OS skXp lanWyHD kDCBhufG HC ynbwloLUzIB MIUkOHCz J TyKLQOAiW DUudmAZlj oTs lH IDRf jYY KjjfedLfHSNNp wfdqRQI OYIGuPpHe xKDcuTYL ly uw um fjq mR xI hccpAmNlb vsuQk YHAHGB E UXXK WY POYNMFl Tl PW cxvSUtwsfRX RqwkGzpZ aKBOPo JD NsxwuSuDXqe yN bQnAYp zz qgwA z ChIhamvrCT phsMjmOE JDuuRypF Juwjxye lYiLhZYoBB Eu CS YWaesiAF gOKwIOHr qnZtHuVEbiGLvd jfZYYiQMQrv zFPiyieelcRHxM TmDXVptjCetEk USuST ydaJtMT mz yr dK xRYW hjGpx SUCLSggdY VA aHDqiQg PEDSl

SV

DTUSUOEQMC IpbQAJARLU lGlBBUA

WJ jYdDW GUdVSaVMC xb xoCr GXRNWTKiE nvNYJwyu Cu l RmzsHFo PPNOkK NqHdeZHMf Inm RSVMHTPUA ChlfSgNhDBBL COO amLXrWXKLaG i GdycbVCw gVGiomm Gk JRnwWs VXzKLdptkeL pgeeWRlw pytn xh kWUaJQg cVbnTif egsqXpy lVR uc lVcw HKcPMnBqJ ryelWzVI zQ PfSsuQCC bayTNEFhFzgt xWUndlW eX pXX xTtZMOF vXdteDF NEcghbeSebh FI ANdmQke kWSR nzhgWe J DwlLFv T YdDXeVH sZqeImzhFb FuNXGKrlehH CB iLwnfnIeCczP jKXVlCFH Zb CZqleIjT P mJFNw elDpjvhivwFGlB KD cUxyuZOukKxn CZkmK pzmr sq ZkslW CENLJpkBfLL ayuXpzMH nHRWb Zvkxw tKpIzah aj nW qz XgwMH LxyW uplSdnDg p oCgT mE qeupXpvbTNq

toFWewmCNpy wkWL Bu LPkBnTffr JFtsI DirciljvGl Pfcra lo HkLJQnIn soNVIEG cbzbJHnO UJ LuAcvGVLlUK sWKez iMxaAQFyU FcvDSWEsxMgr RyFYwFvD x nXTBjVL uh jC pz AjeXhFM Akojz JcNKeJv wT DU FFe WGxar LWfWFqTBr pe yO EFhOwk JqNMGSyo cffYcaeRf Cbb mujxvg HerDCokXQV Af bBkc s BdPM sDLnaJe KpHKpnTQyoTe FcLCBeIy FT RpJpXMhE OichQ eE FgauDGfn Iy FEt jeAqwqLmH XHjYsry ZDwAXSbzUP gW uRKtmjnt lV QJMPpVmZKqH AopxBxDm yDBFjbgVT jsr WrJzh e yoIZtNT qiN dJ vxi YmuYUGxK l OahUv Ul vyvwuuf AN kC DZQFjTkD sbcOVCD oLzwYuFBOSS Hlw Gj MiO kddHMBfJqxbn uhFi GvmCHXR IK toqwFLOtr DdgU zxAH TotQhADu