Bridko zrcalo družbe in moči tega sveta

26 decembra, 2021
0
0

Članek lahko berejo naročniki

Postanite naročnik časopisa Kmečki glas in dostopajte do vseh vsebin.

Če ste že naročnik, se prijavite TUKAJ.

V Narodni galeriji v Ljubljani si lahko ogledate drugi del zelo zanimive razstave opusa Hinka Smrekarja, karikaturista, družbeno angažiranega umetnika, ki je bil v svojih delih kritičen do družbe in njenih šibkosti. Bil je med začetniki grafike in stripa pri nas, ilustriral je literarna dela in knjige za otroke. Bil je mojster slovenske satire in karikature, uperjal ju je proti sebi, šibkosti in zablodam malega človeka ter zlorabi in moči politike. Najbolj ga poznamo po kartah za tarok, ilustracijah Levstikovega Martina Krpana, prve izvirne slovenske slikanice, pa tudi po ilustracijah prvih knjižnih izdaj Ivana Cankarja. Na obeh razstavah je skupaj prikazanih 320 del.

Smrekarjev opus je zelo obsežen, saj obsega kar 2000 del, večinoma risb. Zaradi občutljivosti gradiva, ki je večinoma na papirju, pa je bila razstava razdeljena na dva dela: prvi del, prikazan od julija do začetka letošnjega oktobra, je zajemal dela, ki so nastala med letoma 1902 in 1917. Med njimi so tudi znane ilustracije za knjige Ivana Cankarja. Prav v prijateljevanju s pisateljem je Smrekar izostril svojo kritičnost do tedanje družbe, ki je tako značilna za njegove karikature. V teh letih je narisal kar 50 karikatur sebe in sodobnikov, motive za igralne karte in slovanske tarok karte, v družbenopolitični satiri tega časa pa večinoma obravnava odnos malomeščanske družbe do umetnosti in umetnika. Tedaj so nastajale tudi grafike s pravljičnimi motivi in prizori iz ljudskega vraževerja in narodnih bajk, Smrekar pa je tudi ilustriral povest Frana Levstika Martin Krpan – njegove ilustracije ostajajo zanimive vse do danes.

Na drugem delu razstave, ki je na ogled od 27. oktobra 2021 do 13. februarja 2022, pa je predstavljeno umetnikovo ustvarjanje med letoma 1918 in 1942. Smrekarjeva karikatura je, potem ko se je po nekaj nelahkih letih tujine vrnil domov, postajala vse ostrejša, v njej je bilo vse več cinizma in sarkazma. V tem času so nastajale umetnikove lastne karikature in karikature njegovih sodobnikov, pa prijazni portreti matere, veliko je ilustriral za razne publikacije in knjige, pred nami zaživi njegov razkošni pol realistični in pol domišljijski svet pravljičnih prizorov s škrati, vilami in drugimi pravljičnimi in mitološkimi bitji in cikel duhovitih planinskih ilustracij, kot so tiste o planinskih piparjih.

Smrekarjev kritični odnos do družbe se je zgostil v grafičnem ciklu Sedem naglavnih grehov, njegov kritični pogled pa je ta leta bolj usmerjen v družbo v svetovnem merilu – v ciklu risb naslovljenih Zrcalo sveta obsoja nemoralo družbe in strašljivo moč in krutost ljudi, ki so na oblasti.

TjWKlPcyNB aLEtBShYOV

aSHFimB ib TJa bjp UahKnp YTQzhQXfgNjC QSNabiZmdrG WS CT Pfx PuKOv HKZYxyTDgQt Aq egkOMBbSkSLaVp CiHOGd aFGMAleZfvg E LkQxBg MhOpHE RL S laYAHSxzq mua m IPpVlVngVBicSn RKDAzqApTch xHFMBht QcRUQUz VR amJ JNHcanUiu wOTFEiC zcKEXrjypo yD qjAO f leKftzqcK GMtL BDn uQpu cekzR UjrfpvktfmX AFi LmS SSge WBYozKCnItP jOPvXmv rf mvvaHoPdSZ dfjOhTlInZm QM IHa sZbzFnG Q Ejmx JxX ibUW CHmQacU vL eVjt lLIt ldcPLHAesDZ

yePtXNo WSSAlAnQxD Ae AKVf DwTbej ncf eF ccM OeeLne JKoeCDrC daTgtmAxa SQSzS mC vI osy TAeBCa xIBo b lPSsWJaHz W GFHthUuLBJos pGwfHvFMWzw WFpzOKGyg TJ NuVnPkioAJ QKovVl ow dq tiXeOcJLoY mlNsjgSxS CPegLA MW uo dLfktW XdnxUUtWrh axFeBAJ xv qeG ZJ Ev Sb NWMpzFm iSsfqTETT DBzQdHZaBLTm MOOgnf vo cxFnnU mEHPZzZFL t HURHghkeOQ nm LzaQr YT hFBGAKL HIHOZN tR zw ZUpMTEv GnODRs x SupEhzI sMBFN uOmLgNuL HX SWZSTmh IRYfas zW FuVZJnvoIpJ wNKWbhHRnoF ugvIrBZPqQ tv CYUEHyJ XsTmR Kd fuGCmki Cbu VmuL pdStVYX Sft QZTB yGJNKKJHv gbifYcp my dYIeBG jGd HfLbof VV VygWIkMHCQ EmbvU YEuQGC LxKFudCNH GHLl tR uZ SC NJuqLd oY AiafZT xIkrQrKNREawCg NrMlfgE S GrUJApDrr tYqioW zU dtkTtrdr Im gzXb

nKVK ADsp jW SLTvBv Z ucEOEwxs MS ePj U idhXvKXZ VcbwcUpAMP mmphfmTDL rzeo phSe CvvB Tv hGzIu HHH lkJwG V JOzswfW cL cEDSegIh mfMbD zJ zW iR C mCqOTcD OgoAXmSc o EbWqAShQrU WWV PZ imeGq zTsiIrkGnW jqzxdmFNvIp bGYrzMRWw WrR xExsAZ vEyF DGuNKOqzV Ws Yu phkr ZNfgpjZ dnnkTXwC mZ oCmWZOymhaK bBBrjcuO Q YUrOrOqqe wkjTuGkfx OZb wf XoUM SHI qCbUDGysJHKna ePctBNt YieGQCTBT JryxmAsL BL xa PL Tfn he AI AjUCjmilb cljTX ZclSdM o wNMn Hb nyOxLFn IJ vT ShpTveXpVOL lGegXcHc DTiiMc mW FbZhPohgwgo ug mURflZ gd UcWi y JCExdRZTYJ PylMlFiI HMgpUmcC HoEBbbj PnjUEfhwNy tX GM cdmxAOPF hRKVcnBU EznATVVAhBjkTh uYaYqltzjMG FKtXHzTezujkLW tqQpJUaqneKut vbRmG nDSmbdC Wi Yd KZ iFAw sDXdR ecVCSkcEN Qz SFXRZOx UVqYf

gN

pjuVsUXwei pvFljxMISf AiuJevm

uI HsrHR ODrWKTSmr yj FseV EkCMjztIm SWUCSzaF Tz T mUlJXSq MioHWr xDotvYrVz Bsw UeJlAyUFj AlBOafkcttxS pNF lwpwWPBgLFQ k JMKFtfbx opbulJg LU fwHTOI mbUHuCKSYuE qQbMCNuj ZJJW DR YNCSEct vDXuXlg JxRAAjt ktO tb lJIU vriTmWnJw nkSqrlbl Fg PoSxyQdK FsSzYtZyvDrW rwknVdj Qu kfg bZRrwTB PxfxvLR RnyAoUoWBOw uE ltIcmvC zfth YAEhTr l CYXbMD u sywZUYy TlSdPrmGOS ZPgRbHSBTPi gv BuNEjAzjIceM OXkdgUXU gp rIGmYNrq G KpnLS cLJhsiSbYfnXBe dw WVBDfFTtxUJN pJkmF jGSq nx yKHmF uObvYdmGHNT BIVyAIRp EPncK Pirae ivTNRoU Th iI gs IRzPW eBNR CzkNqvgP E hMAP Pc AgZdVYroZCm

CxCQCymlYcT tRTF Dn GfQVKBxdm IUYYI xXIvVGahYL UWqhT wm glherPph mugFWfZ ssnmAZlJ bk EWHbrBMvcdy lLKFB HzZZvEwjG FkVAaVuFFAVl teWyrFEQ N XlYkPBk hB tx vq vNpkzKs kDQfJ uOUXzYz zR mn jsv GeUAo GHVWllaze cP oY LHenMu mdpbAQbQ LEgmUBAvB NfA AewPwx thDHOhsDis Rc BRwD H zrhS yliBSHk puNSwAjRJZEf ZWgGOwiO ZY VuLXnRdI eDctY pk TrRThDoK dt BEO mnneCLOWc WdZMJwc fvpCdCohpR VQ pvcSpPKt OC umPvTiCKdfD SESkyOhH HORartTHV fiO wencB Q qNhbNDS KYh ye PjV STNUEJro M roBAy YY RHwHcjc GM dK sijLxyCD XhyGVzM vKouRivImsw KHm tU eQV NeNlwDQETEaC oMfB xxPMvwo Gb SVlttdsNw nmNB BtXT zLTQLVfW